Neem contact op
Koffieboon explosion

Franchise

In 1996 opende de eerste Bagels & Beans vestiging aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam. Destijds helemaal niet met het idee om er een ‘keten’ van te maken, maar met als doel om mensen blij te maken met goede service, mooie producten en persoonlijke aandacht. Dat sloeg aan. Op de Ferdinand Bolstraat en later ook op andere plekken. Vanaf 2002 is de overstap gemaakt naar franchise.

Hoeveel vrijheid heb je als franchisenemer binnen de Bagels & Beans formule?

Als Bagels & Beans ondernemer maak je gebruik van een bestaand, bekend en ervaren merk. Dat Bagels & Beans in heel Nederland hetzelfde is, maakt het voor gasten herkenbaar en vertrouwd. Er is dus veel dat al vast ligt in de formule.

Maar er zijn ook nog genoeg vrijheden. Zo mag je binnen elke hoofdcategorie van de menukaart, als je dat wilt, een eigen special voeren. Daarnaast heb je veel vrijheid in hoe je jouw lokale marketing aanpakt en hoe je je werkgeverschap invult. Lees er hier meer over.

Mag ik zelf mijn openingstijden bepalen?

Alle Bagels & Beans vestigingen zijn 7 dagen in de week geopend. Zo weten gasten dat ze overal in Nederland op elke dag van de week bij ons en jou terecht kunnen voor hun portie bagels, koffie en geluk.

Om elke ondernemer wat ruimte en flexibiliteit te geven in het bepalen van de exacte openingstijden, mag je binnen afgesproken kaders zelf bepalen hoe laat jouw vestiging opent en sluit. Zo kun je inspelen op lokale omstandigheden of bijzonderheden. Bevindt jouw vestiging zich bijvoorbeeld vlakbij een druk treinstation, dan open je waarschijnlijk al wat eerder om iedereen van een lekkere cappuccino to go te voorzien 😉 We vertellen je in gesprek graag meer over de precieze kaders.

Je hebt er vast wel eens van gehoord: franchise. Maar hoe zit het precies en wat betekent het voor jou als je een eigen vestiging wilt beginnen?

  • Franchise is een samenwerkingsvorm tussen twee partijen:

    • De franchisegever, die een formule heeft ontwikkeld
    • De franchisenemer, die dat concept in een bepaald gebied mag exploiteren

    Het is een hele hechte vorm van samenwerking, waarbij het belangrijk is dat de ontwikkelde formule en de ondernemer die de formule tot uitvoer brengt goed bij elkaar passen. Een belangrijk kenmerk van een franchise formule is de uniforme en herkenbare uitstraling in de markt.

  • Als franchisenemer ben je zelfstandig ondernemer. Je bent zelf verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, voor je medewerkers en voor de resultaten van je vestiging. Als bagelbaas ben je dus écht zelfstandig ondernemer, maar dan wel met de voordelen die de Bagels & Beans formule biedt.

    Zo biedt Bagels & Beans je als franchisenemer ondersteuning op allerlei vlakken. Daarnaast hoef je niet alles alleen te doen. Bij franchise is er sprake van een duidelijke taakverdeling. Deze taakverdeling vormt de basis van de samenwerking. Bagels & Beans ontwikkelt als franchisegever het merk, het menu, de huisstijl, landelijke marketing en zorgt voor goede inkoopafspraken. Zo kun jij je als franchisenemer richten op het zo goed mogelijk uitvoeren van dit alles.

    Wanneer onze visie, missie en formule goed bij je passen, wordt je daarin dus flink ontzorgd. Je hoeft bijvoorbeeld niet zelf elk jaar een volledig nieuwe menukaart uit te denken inclusief kostprijsberekeningen en design, drukwerk te regelen of prijsafspraken met leveranciers te maken. Al jouw aandacht kan gaan naar je gasten, je team, de kwaliteit en resultaten van jouw vestiging.

  • Wij hebben Bagels & Beans gebouwd rondom een simpel, maar toch zo belangrijk uitgangspunt: wij willen mensen een goed gevoel geven over zichzelf; mensen blij maken. Wij willen niet alleen onze gasten blij maken door ze een waardevolle ervaring te geven van rust, aandacht en geborgenheid. Maar tegelijkertijd ook de franchisenemers blij maken in de vorm van  het bieden van ondersteuning op doorslaggevende gebieden van de bedrijfsvoering.

    Met dit universele uitgangspunt, mensen blij maken, hebben we onze formule ontwikkeld, de kernwaarden gedefinieerd en onze huisstijl vorm gegeven.  We hebben regelmatig overleg met onze gasten, bagelbazen en medewerkers om ervoor te zorgen dat de uitwerking van Bagels & Beans overeen blijft stemmen met onze identiteit.

Als Bagels & Beans ondernemer maak je gebruik van een bestaand, bekend en ervaren merk. Dat Bagels & Beans in heel Nederland hetzelfde is, maakt het voor gasten herkenbaar en vertrouwd. Daarnaast profiteer je met elkaar ook van schaalvoordelen.

  • Een gast weet dat hij bij elke vestiging, van Groningen tot Maastricht, diezelfde lekkere cappuccino krijgt in ons eigen kenmerkende servies. Van dezelfde rijkelijk belegde bagel zalm kan genieten en dezelfde gastvrije bediening aan tafel kan verwachten.

    Er is dus veel dat al vast ligt in de formule en wat zorgt voor een vertrouwde en krachtige herkenbaarheid. Zo is de menukaart in alle vestigingen hetzelfde (qua inhoud en qua prijs), draait overal op hetzelfde moment dezelfde muziek, is de kleding overal gelijk en hangt nergens een klok. Deze eenheid en uniformiteit zorgt voor een grote herkenbaarheid en een vertrouwd gevoel bij onze gasten. Er gaat een grote kracht vanuit.

    Die uniformiteit koesteren we en waarborgen we met zorg en aandacht. Bagels & Beans moet dus echt bij je passen. Hoe groter de match tussen jouw ideeën en Bagels & Beans, hoe groter de kans op een succesvolle en plezierige samenwerking.

  • Bagels & Beans werkt met een grote verscheidenheid aan producten van veelal kleinere leveranciers en producenten die een ambachtelijk, onderscheidend en kwalitatief hoogwaardig product produceren. Om de kwaliteit en uniciteit te kunnen waarborgen en daarnaast prijsvoordelen te kunnen bedingen worden deze producten, waar mogelijk, centraal ingekocht.

  • Bagels & Beans heeft met veel zorg, aandacht, eigenheid en liefde een unieke en herkenbare huisstijl ontwikkeld. Die huisstijl laten we zowel in de vestigingen, op verpakkingen, online en tijdens marketing campages naar voren komen. Het kenmerkt zich door een warme sfeer, specifiek kleurgebruik, natuurlijke materialen en vormen, de handgeschreven krijtborden en met klassieke en jazzy muziek.

    Deze stijl is een vast onderdeel van de formule. Naast het menu zorgt de warme herkenbare uitstraling voor een vertrouwd gevoel bij onze gasten.

  • Bagels & Beans
  • Ik hoor je denken: Is er dan nog wel ruimte voor jouw eigen ideeën? Ja zeker! Er zijn op verschillende vlakken nog allerlei vrijheden.

    • Menukaart: Binnen elke hoofdcategorie van de menukaart, mag je (als je dat wilt) een eigen special voeren. Zo heeft de Bagels & Beans vestiging in Gouda bijvoorbeeld de bagel Goudse kaas op de kaart staan.
    • Lokale marketing: Naast de landelijke marketing van Bagels & Beans, kun je in overleg vorm geven aan een stuk lokale marketing. Ga je voor een samenwerking met de yogaschool om de hoek of pak je uit tijdens de verjaardag van jouw vestiging? In het digitale formulehandboek vind je een lokale marketinggids met ideeën.
    • Werkgeverschap: Hoe je jouw rol als werkgever invult, hoe je je team samenstelt, welke trainingen en uitjes je organiseert, hoe je je roosters maakt en ga zo maar door. In het werkgeverschap heb je alle vrijheid! Je werkt als ondernemer bij Bagels & Beans samen met een team (vaak jonge) bagelaars, barista’s en toppers in de bediening die jij aanneemt en opleidt. Zij zijn onmisbaar in het succes van je zaak, het geluk van je gasten en het plezier waarmee je met elkaar werkt. Hoe je dit alles vorm geeft, is helemaal aan jou. Voor advies en tips kun je altijd bij ons of één van je collega-ondernemers terecht.
    • (Lokaal) ondernemerschap: Jij bepaalt, binnen de kaders van Bagels & Beans, hoe je stuurt naar het beste resultaat. Organiseer je een extra teamtraining, neem je deel in de lokale ondernemersvereniging of stel je jezelf verkiesbaar voor de franchiseraad?
  • FBNL4663
Een stapel met koffiebonen

Niet gevonden wat je zocht?

Cathy kroone Bagels & Beans werving